måndag 25 oktober 2010

Om att söka efter något

I min bokhylla trängs hyllmeter på hyllmeter med böcker av typen: Konsten att njuta av livet, Drömliv, Jag skulle kunna göra vad som helst, Är du lycklig nu?, Livsstrategier, Älska livet som det är, Meningen med livet osv.

Har de gjort mig lyckligare?

Har de gett mitt liv mening?

Ja. För jag älskar att läsa. Särskilt böcker av människor som tror att de har kommit på knepet. Jag älskar att förundras över att mänskligheten fortfarande söker. Och att de tror att de hittat själva svaren.

Själv tänker jag allt som ofta i termer a la Fångarna på Fortet: "Hoppas jag inte hittar nyckeln. Det är ju så roligt att leta."

[Ps. Jag har så långsam uppkoppling att jag inte ids lägga upp en stämningsfull bild till dagens text. Ni får tänka er den själva: En trave böcker i ett dammigt bibliotek, en kvinna med blicken lyft mot takkupans fönster (med beslöjad, inåtvänd min), och en stor klocka på väggen med romerska siffror. Lite sepiafärgat fotografi med antik känsla, som ett gammalt vykort. Ni hajar.]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar