tisdag 21 september 2010

Dagens pretto

"Innerlighet är att
vara närvarande
i sig själv"

Sören Kierkegaard


Visst är det svårt; att vara innerlig. Tänk efter, när var du riktigt innerlig sist? Alla dessa dagar som är fulla av intyck, uttryck, påtryckningar och utryckningar - hur hittar man ett sätt att ändå kunna lyssna inåt trots allt störande brus från omvärlden?

Tänk ytterligare ett steg: När träffade du någon som var innerlig sist? Jag gör det emellanåt. Jag har tur, för jag träffar ofta äldre människor i mitt jobb. De kan nämligen det där med innerlighet, många av dem. Kan det vara för att har fått lov att kliva ur alla gamla "kostymer" som samhället och tidsandan en gång klätt på dem? De representerar inte något annat än sig själva.

Så underbart, det vill jag också göra. Jag ska träna hårdare på det, redan i morgon. Mantra: "Jag är inte rädd, jag kan höra mig själv". Eller "Sassa, brassa, mandelmassa, jag vill höra chipspåsen prassla". Nej, vänta, den där sista hör till fredagsmyset.

Ha en sinnligt, innerlig tisdagkväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar