lördag 25 september 2010

Falska minnen från någon annans barndom

Som barn tillbringade jag mycket tid tillsammans med mina sorglösa vänner. Vi bodde på den tiden i en liten ort utanför en något större ort där solen alltid sken och rågen vajade för vinden. Vi tyckte mycket om hattar.

Det var en härlig tid även om vi arbetade hårt från tidig morgon till sen kväll. Vi väcktes strax efter fem för att mjölka fasanerna. Efter det serverades gemensam frukost i höladan där gamla tant Prinkelkrinkel dukat upp alla tänkbara godsaker; hembakat barkbröd, halstrade mjölbaggar, köttmarmelad, nypressad sorkjuice och knäckiga bäckenbottnar. Inte undra på att vi var starka och friska som ystra myskoxar.

Mitt på dagen unnades vi dock att gå ifrån och leka, det är vid ett sådant tillfälle denna bild togs. Dagens tema var avlusning. Den som plockade flest löss fick en extra sockerrova till kvällsvarden. Ibland blev stämningen under dessa lektillfällen helt hysteriskt uppsluppen, precis som på fotot ovan. Vilka party-animals vi var på den tiden!

Nu lämnar jag dessa minnen bakom mig för att gå och tända i vedspisen. Jag har tvättat upp yllekläderna i diskhon och behöver hänga dem på tork. Ack, vilket högteknologiskt liv jag lever dessa dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar