måndag 25 januari 2010

Kulla-Gulla blir vegetarian


Jag kanske har blivit vegetarian. Fast med fisk och ägg. Efter att ha läst så många artiklar och utredningar som handlar om reumatiker som blivit bättre av vegetarisk kost måste jag ju ändå ge det ett försök.

Jag önskar jag vore djurrättsaktivist eller övertygad om att inte äta kött av moraliska skäl, då hade det känts lättare. Som uppvuxen på landet har jag sett en hel del gårdar där köttdjuren behandlas med största respekt och omvårdnad så där är jag möjligen subjektivt färgad av mina egna upplevelser. Sedan vet jag förstås att det inte är alla som behandlar sina djur lika väl, men svenskt kött känns relativt "säkert" i mina ögon. Vad nu det innebär.

Det som fick mig att ta beslutet var att min kropp sa ifrån. Den ville inte ha kött, åtminstone inte från ko, gris eller lamm. Jag fick kolik av ko-lik. (Förlåt, den var dålig men helt oundviklig. Och sann.)

Nu ska jag skala morötter, vattna kirskålen, grodda groddar och skörda palsternackor. Hyvla potatis, slunga krispsallad, förvälla vitkål och marinera rödlök i vitlök, gräslök och charlottenlök. Plantera rödbetor och förädla päronträd. Jag är vår samtids Kulla-Gulla.

Minnesanteckning till mig själv: Choklad och chips fungerar finfint även för en vegetarian som dessutom är glutenintolerant. Vilken tur. Och tröst. Om jag tröttnar på rotselleri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar