torsdag 24 juni 2010

Fästingskräck och hösnuva

Igår var jag hos doktorn med sonen. Vi fick medicin, efter de sedvanliga föreläsningarna kombinerade med läkarhumor. Det är intressant hur olika läkare ser på vad som är farligt för barn. Den här tyckte inte att barn skulle leka eller ligga i gräset eftersom fästingar är mycket farliga djur. (Eftersom vi var där för sonens gräsallergi tänkte jag att det kunde vara orsaken till det ganska onödiga rådet, men icke.) Fästingar är farliga djur. Men jag vet inte om jag skulle rekommendera ungarna att leka på asfalt för det.

En annan läkare jag träffat tycker inte att man ska ha husdjur om man har barn eftersom deras päls han leta sig in i de inre organen. Eeeh. Luftvägar och matsmältningsapparat kan jag köpa, men inre organen? Hur går det till? Det kanske är möjligt men då vill jag ha bildbevis. En pälsklädd lever, tack! Eller fluffig mjälte. I fyrfärg.

En tredje rekommenderar att man ska ha husdjur, det är fina fisken för knattar sett ur både fysiska och mentala aspekter. Trots organludd och fästingar.

Vi väljer att trotsa alla råd utom det sista. Vi vaccinerar oss mot fästingpest, medicinerar mot pollenallergi och försöker låta bli att tugga på katterna. Living on the edge.

1 kommentar:

  1. Herregud, skit i vad de säger! Gör som du/ni tycker.. Ska man akta sig för allt som är potentiellt farligt här i "vilda livet" så får man nog det VÄLDIGT tråkigt!
    Living on the edge - that´s the meening og life!
    Kram, och ha en härlig midsommar!

    SvaraRadera