fredag 4 juni 2010

Pest eller kolera

(Låt mig börja med att kraftigt ta avstånd från rökning, jag är trots allt hälsopedagog och skulle antagligen bli av med intyget om jag propagerade för rökning. Det gör jag alltså inte. Det är symboliken jag vill åt. Det fattar ni väl? Dåså, då återvänder vi till själva inlägget.)

Tänk så många saker i livet som kan sorteras in under "val som ska göras och som driver mig till vansinne". Ta till exempel min kommande medicinering för reumatismen - den gör mig antagligen bättre i kroppen men ökar cancerrisken markant. Eller en så enkelt sak som att äta glass när man är laktosintolerant... njutning kontra gaser?

För att inte tala om våndan när man går i husköpartankar. Underbart läge kontra tjusig inredning. Nära till centrum kontra ogenerat på landet. Renoveringsbehov med chans att sätta sin egen prägel på huset kontra nyrenoverat med någon annans tapetval på väggarna.

Reflektion: Jag borde skämmas över hur bra jag har det (eller snarare att jag har mage att gnälla över svåra val). I takt med att I-landsproblemen radas upp upptäcker jag att jag är en rik, rikare, rikast person. Inte på pengar, men tacksamhet.

Summering: Lyssna till magkänslan. Hellre pest än kolera. Eller tvärtom. Välj själva.

1 kommentar: