söndag 27 juni 2010

Orden och jag

Jag har ett behov av att äga ord. Hur då? tänker ni alla nyfiket, förstås. Jo, jag kan t ex inte låna böcker längre. Jag kan inte läsa böcker som inte är mina. Jag måste äga dem. Orden. Jag är en mycket, mycket störd kvinna.

Jag tror det började i samband med min studietid. Helt plötsligt började jag markera sidor med färgglada flärpar, stryka under finurliga ord eller meningar, sortera dem i bokhyllan efter relevans snarare än författare. Jag började få personliga relationer till böckerna och de som figurerar i dem. Skit samma om det är påhitt, romaner, deckare, diktsamlingar eller facklitteratur. De måste vara mina.

Och nu ber mina bokhyllor om nåd. Nej, de snarare skriker av ångest under det ständigt ökande trycket av alla böcker jag släpar hem från när och fjärran. Men inte slutar jag köpa böcker för det. Jag köper fler bokhyllor istället. (Har ni tänkt på hur bra böcker isolerar om vintern? Gör det.)

Boknördar, förenen eder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar