torsdag 25 februari 2010

Önskas: Liten farbror med ordningssinne

Idag känner jag mig en smula sorgsen över det faktum att jag aldrig tycks bemästra min totala förvirring. Jag har försökt allt. Verkligen.

Ta t ex kalendern - toppenbra så länge jag kommer ihåg att titta i den. Om jag mot förmodan får för mig att titta i den hittar jag den inte. Den kan vara varsomhelst; på toan, i skafferiet, under förarstolen i bilen, eller inbakad i en Calzone.

Vi tar det ett steg längre: Om jag väl hittar almanackan och dessutom läser i den är det inte helt omöjligt att jag noterat möten vid fel klockslag på fel dag. I någon annans kalender. Jag kan helt enkelt inte vinna det här kriget.

Mitt liv är en ständig happening och det gör mig utmattad. Om jag t ex bestämmer mig för att städa garderoben kanske jag hittar en låda med gamla brev som jag glömt bort och tre timmar senare kurrar magen men jag har glömt att köpa mjölk och på vägen till affären träffar jag en gammal kompis som tipsar mig om en bra tidning som jag senare köper och i den fanns ett jättebra reportage om fadderbarnsverksamhet och det är väl klart att jag måste ringa och bli fadder men nu har jag inte tillräckligt med pengar på kontot så jag kanske måste föra över pengar via internet men först ska jag bara kolla min mail... to infinity and beyond.

Skulle någon få för sig att illustrera min hjärna på liknande sätt som på bilden här intill skulle det bara finnas ett enda stort fält där det står: Kaos.

Jag tror att det enda som verkligen skulle fungera var att jag hyrde en liten farbror som höll ordning på mig och som vid behov handfast tar mig kragen och vrålar "gå till tandläkaren, ditt vimsiga skrälle" så att spottet stänker i ansiktet på mig. Det skulle funka. Var hyr man sådana? Ingår servetter?

(Förlåt, JG)

2 kommentarer:

  1. Jag skulle också behöv en sån liten farbror!

    SvaraRadera
  2. Haha, det var jättebra ! Ett handfast tips som jag själv använder: en kalender med spiralbindning (så den ligger slätt) på skrivbordet / vid datorn där du skriver allt som ska kommas ihåg. Ser du händelserna flera gånger om dagen fastnar de bättre i minnet.
    Marika på www.ordningssinne.se

    SvaraRadera