torsdag 18 februari 2010

En kärleksförklaring till Excel (en aning tragiskt, jag vet)

Jag diggar Excel på ett sätt som helt klart nördförklarar mig. Det kan ha att göra med att jag är en ganska ostrukturerad person och av den anledningen får en rejäl kick av att kunna skapa ordning och reda med hjälp av ett musklick. Tänk om det verkliga livet kunde vara på samma sätt...

Jag drömmer om ett program som har listor för alla mina privata angelägenheter. Tänk er själva: Tabeller som håller reda på alla vaccinationer, vänners födelsedagar, telefonnummer till alla sushiställen inom fem mils radie, recensioner över fikaställen, vems tur det är att bjuda på middag, konstiga födelsemärken, barnens högtidsdagar, läxlistor, vilka karlar som är singlar/frånskilda, släktingar som man ringer för sällan, vem som är drabbad av vilken sjukdom, extrapriser som bör bevakas, vem som har fått vad i julklapp de senaste tio jularna, filmer man borde se, vilka farsoter som härjar i närområdet, vilka bussar som går var, när katten löper, när det är dags att plantera olika sorters blommor etc. Det skulle verkligen göra mitt liv lättare/ roligare /konstigare.

Men helst av allt skulle jag behöva ett excel-ark som håller ordning på alla minnen. Det är så lätt att glömma att komma ihåg. You complete me, Excel

2 kommentarer:

  1. Jag vet inte om det är tragiskt att ge sin kärleksförklaring till excel. Det kan ju göra då mycket gott för en organisationsnörd som jag. Tragiskt är det när man vill gifta sig med berlinmuren och delar säng med en bit från densamma... Sann historia ;-)

    SvaraRadera
  2. Verkligen? Det måste jag få veta mer om. Ska genast googla äktenskap+berlinmur+säkert sex. :)

    SvaraRadera